Ik denk van NYC

Cultuur *****
Bezienswaardigheden *****
Uitgaan, eten &drinken *****
Algemene indruk ***** 5/5

Eindelijk vertrek ik met de trein in Geel omstreeks 0730 en kom in op de Nationale Luchthaven van Zaventem aan rond 0845 voor mijn langverwachte Amerika trip. Goed op tijd want mijn vlucht naar London Heatrow, voor de aansluiting naar New York zou pas vertrekken om 1215.
Vlak na aankomst in Brussel probeer ik in te checken, maar er is een probleem, ... Alle vluchten naar Londen Htr hebben grote vertragingen door de dichte mist die daar hangt. Maar omdat ik zo vroeg ben is er geen probleem meer want ze gaan me op een vroegere vlucht plaatsen om zo mijn aansluiting niet te missen. Ik had in London namelijk maar 1 uur om over te stappen, 0920 was dus nu mijn nieuw vertrekuur.
... Dacht ik!

Ik maakte me klaar voor boarding waar er op het scherm al een vertraging van twintig minuten te lezen stond, niets aan de hand. Kan gebeuren.
Uiteindelijk stappen we in maar krijgen we de mededeling dat we het eerste 1,5 uur niet zullen vertrekken, nog steeds door het weer ginder. Daar komt later nog een uurtje bij, ...
Dan vertrekken we eindelijk voor een 40 minuten durende vlucht. Boven de luchthaven aangekomen moeten we nog een 35-tal minuten blijven rondcirkelen want het is er te druk. We landen om 1410.
Natuurlijk is de NYC vlucht ondertussen gecancelled voor vandaag. We moeten aanschuiven in een gi-gan-tische rij. We staan daar onafgebroken met een duizendtal mensen tot 2010 aan te schuiven. Zes uur geen eten, drinken of toilet, want weggaan in plaatsvergaan. Toen ik eindelijk aan de beurt was om mijn ticket te rebooken viel ik bijna om van de honger.
Er werd geregeld dat we werden opgepikt met een shuttlebusje en naar het Sheraton aan de airport van Heatrow werden afgezet waar we voor het slapengaan nog een diner kregen en `s ochtends een ontbijt alvorens terug te gaan naar het vliegveld. Om 2200 lag ik te maffen.

Volgende dag, ...

om 1100 vliegen we naar New York JFK (hoop ik). Dus wekker om 0700, lekker ontbijt op kosten van British Airways en dan met de bus richting Heatrow. Geloof het of niet maar om 1100 uren hingen we in de lucht. Genoeg ruimte deze keer, ieder zijn tv`tje, kortom, ... vlekkenloos begin van de dag.

We landen uiteindelijk om 1400, een twintig minuutjes later dan gepland. Het zo gevreesde Amerikaanse doaune onderzoek en verhoor blijkt minder erg te zijn dan verwacht. London, ja zelfs Brussel was erger dan JFK.

Ik wou zo snel mogelijk op bezoek bij mijn couchsurfer dus ik nam de airbus, die me via de luchthaven naar de dichtst bijzijnde Subway bracht. Maar waar moest ik dan heen...? New York is groot.
De wegbeschrijving die hij me doormailde hielp me niet veel, East-west - uppertown-downtown, street en avenue ... na 5 uur wandelen met twee koffers en mijn pc bij min 8 graden stond ik eindelijk voor de deur aan 158 East 107th Street 3a buzzer 13 ... Daar moest ik zijn.
Will valt geweldig mee. De 34 jarige shopmanager van enkele kaaswinkels downtown woont al 5,5 jaar in dit erg krap, maar leuk appartement in Upper East Manhattan. De buurt heet Spanish Harlem, met als buren Spanjaarden, Mexicanen en Puerto Ricanen. Als huur betaald hij zo`n 1000 dollar per maand voor een 4 op 5 studiootje. Ik blijf de ganse avond thuis en we praten er lustig op los. Morgenvroeg om 0630 sta ik samen met hem op en loop ik een stukje mee tot aan Central Terminal in Midtown Manhattan.