In God We Trust (USA)

In God We Trust! Amen! Halleluja! Dat ze het in Amerika heilig schennis vinden dat je de wekelijkse mis op zondagochtend mist is geen leugen. Je kan jezelf dan ook moeilijk wijsmaken dat je te ver moet stappen om een kerk te vinden want de States hebben er maar liefst eentje voor elke zestig inwoners. Of om het een beetje duidelijker te maken; er zijn er zo’n half miljoen van allerlei strekkingen. En dat is dertig keer meer dat het aantal McDonaldsen. Jaja het is de waarheid. Je kan er dan ook niet omheen. In elke speech gegeven door een zichzelf respecterend politicus op primetime televisie is de slotzin “So help us God” en spurt je door de hal van het station om nog net op tijd je trein te halen dag mag je er geld op verwedden dat je aangesproken word door een bende gelovige jongeren die je willen bekeren tot hun geloof. Ga je een pintje drinken in de plaatstelijke Moose pub dan moet je klokslag 9 uur je Budweiser even aan de kant zetten, met de rest rechtveren om stil te staan bij de goede dingen van de dag. Aan de man gebracht door de cafebaas, voor even pastoor van dienst. Waarna we in koor besluiten; In the name of the Father, the Son,and of the Holy Spirit. Amen. Schol! Door de kredietcrisis staan er een massa huizen te koop hier in Michigan, al dan niet door de bank. En ja, ook de godszieltjes worden niet gespaard van al dat kwaad. Men plaatst dan zo’n gigantisch ‘SALE’ bord voor de stakkers hun deur. Leuke aan dit verhaal is dat je als koper kan je zien wie er ‘Chistelijk’ gewoond heeft in jou toekomstig stekje. Het logo ∞, een soort visje prijkt op auto’s, gevels, winkels, kortom het krijgt het keurmerk ‘approved by God’. Allemaal onschuldig natuurlijk, maar vervelend word het wanneer mensen je proberen te overtuigen tot het geloven in ‘iets’. In het cafe, op straat en in je vriendenkring. ‘Ga zondag maar eens mee daar de kerk, en dan zal ik je wel eens voorstellen aan de vrouw van de priester. Die zal je dan proberen –ompraten-‘ brrr ik huiver van dat woord, … en van de gedachten dat men me iets opdringt. Je moet al een goed prater zijn om je niet te laten doen. Van een verdediging à la “Jamaar, ik geloof niet in wat de paus zegt’, maakt met hier brandhout. Ze zijn getrained let op! Je hebt hier dan ook zo veel verschillende soorten strekkingen en kerken dat ze redeneren dat er wel iets moet tussenzitten voor jou. Even een opsomming; De Christelijke kerk, de Rooms-Katholieke kerk, , Protestanten, de Baptisten, de Methodisten Kerk, de Pinsterbeweging, de Mormonen en de Hervormde Kerk zijn de grootste. De laatste ‘the Reformed Church’, vind ik de coolste. Da’s voor mensen die vroeger in zonde leefden, maar ineens het licht gezien hebben. ‘Yes We Want Change’, en ze krijgen het. Er zijn ook en hele resem andere religies (al is de lijn tussen geloof en sekte vaak klein) zoals de Scientology-Church van Travolta en Cruise en Jehova’s getuigen.