De All Inn Burcht

Typisch Afrikaans op het eerste zicht, die Kaapverdische Eilanden. Raar, want eigenlijk kan eens mens moeilijk vergelijken met plaatsen als hij er nog nooit geweest is. Maar het zijn wel net deze kleuren, geuren en eerste indrukken die ik altijd samen met het Zwarte Continent plaatste in mijn gedachten. Kanariegeel, fluo-groen, baksteenrood, hup-holland-hup oranje en helder azuurblauw zijn slechts een greep uit het kleurenpalet dat ik tegenkom na een half uurtje rond slenteren in de ‘toeristenstad’ Santa Maria op het Ilho Do Sal. Blank daarentegen is men wel vergeten toe te voegen aan de plaatselijke couleur locale. Natuurlijk verwacht je om in de eerste plaats onze ‘gekleurde’ medemens tegen te komen op een eilandengroep aan de evenaar ergens voor de kust van Afrika, maar toch, ... Waar is men met de inhoud van de tientallen vliegtuigen die wekelijks op het Europese vasteland vertrekken met bestemming Kaapverdië gebleven? Wel ik zal je het antwoord niet lang schuldig blijven. Vraag na hun tiendaags verblijf aan de zonnenkloppers die hier hun vakantie hebben doorgebracht of ze een goed restaurantje, leuk terrasje of supermarkt aan te raden hebben en je krijgt gegarandeerd het antwoord dat het buffet van het hotel super was, dat je aan de bar van het zwembad met je all-in bandje rond je pols de heerlijkste ‘gratis’ cocktails kreeg voorgeschoteld en dat er aan de balie een winkel was waar ze alles hadden dat de standaard ‘toerist’ nodig heeft. Inderdaad, mensen boeken een kamer met een all-inclusive formule bij het reisbureau en ze trekken zich nadien eigelijk weinig aan van wat de plaatselijke bevolking te bieden heeft. Maar zeg nu zelf, achteraf terug thuis bij het familiefeest van de nonkel of op het werk onder collega’s is het toch zoveel ‘chiquer en exotischer’ om op te biechten dat de jaarlijske vakantie dit jaar op de ‘Kaapverdische’ waanzinnig was geweest. Want wie gaat er nu in deze tijd nog naar de Spaanse Costa’s of de Belgische kust? Echt opvallen met deze laatste twee is moeilijk. Wel één tip voor de zonnekloppers. Koop een goede reisgids of pluis vooraf het hele internet uit over je fantastische bestemming dit jaar. Waarom? Omdat als iemand je achteraf een vraag zou stellen over dit prachtige eiland en zijn mensen, je niet met je mond vol tanden staat, je effe niet meer zou weten wat zeggen, of uiteindelijk dan toch maar moet bekennen dat je de All-In ‘burcht’ niet bent uitgeweest.